Monday, July 1, 2019

DOA

Bismillah Hirrahman Nirrahim

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Aku mulakan dengan kalimah agungMu Ya Allah. Aku memohon izinMu Ya Allah untuk menceritakan secebis kisah dari berjuta kisah dalam hidupku. Bukan untuk disanjung. Bukan juga untuk dirajai. Malah bukan untuk mendekati rasa ujub. Lindungilah aku dari penyakit hati ini Ya Allah.

Aku menulis untuk mencari keredhaanMu Ya Allah. Aku menulis untuk memberi bahagia dalam hidupku Ya Allah. Aku menulis untuk menjadi asbab pintu syurgaMU terbuka luas menyambutku.

Izinkan kepadaku wahai Tuhan yang aku yakini dengan ilham yang cergas, ingatan yang kuat, hati yang ikhlas, amarah yang padam dalam hamparan aksara yang aku baitkan.

Tiadalah upaya aku melainkan dengan izinMu. Tiadalah pandainya aku tanpa kurniaMu. Tiadalah ilhamku tanpa rahmatMu. Hanya Engkaulah yang Maha Kuasa. Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengetahui.

Semoga kisah yang aku ceritakan memberi manfaat setelah dibaca, difahami serta diingati setelah melalui.

Mengingati pada kisah bukan mengingati aku sebagai pembawa kisah.

***********

Aku dah pernah buat blog sebelum ni. Dah lama aku tak buka dan post. Aku masuk kelas online untuk buat blog. Kena siapkan satu tugasan setiap hari. Aku berjaya selesaikan. Namun aku tak rasa puas. Bila hati dah tawar untuk berbuat sesuatu, aku terus tinggalkan.

Sehingga seorang rakan facebook cikpuam Norsa'adah Ahmad 'mengumpan' dengan hantaran yang dia buat. Dia ajak sesiapa yang berminat untuk turut sama menyertai. Alhamdulillah Allah jentikkan hati aku untuk terlibat sama.

Setiap hari kami perlu mengarang dengan menggunakan perkataan yang diberikan. Sepertimana tatapan kalian hari ini dan hari mendatang, ada terselit perkataan sebagai pencetus idea untuk sebuah kisah. Sama ada di awal cerita, di pertengahan mahupun di penghujung cerita.

Tataplah, bacalah dengan nama tuhanMu, kirimkan doa buatku wahai teman untuk terus berusaha. Usaha untuk menyelak halaman diari yang kian kerap dibuka dalam lipatan memori.


No comments:

Post a Comment