Thursday, July 4, 2019

HUJAN

Tap... tap... tap... 

Titisan hujan ketika itu mengetuk cermin di sebelah kiriku. Mataku yang sudah kebasahan memandang titisan yang semakin lebat. Fikiranku kusut. Pelbagai persoalan berselirat mengusutkan akal. Pelbagai persoalan yang tidak kutemui jawapan. Pelbagai persoalan yang menekan kewarasan.

Suami di sebelah yang sedang memandu perlahan memegang tanganku. Diusap-usap tanganku yang kedinginan.
"Nor okey tak?" 
Sunyi.

"Kita sebenarnya dah tahu pasal Firdaus kan. Nor tahu kan kita datang untuk diagnos hari ini sebab kita nak kepastian. Bukan hanya sekadar andaian kita sahaja kan?"

Aku menundukkan wajah. Masih berusaha menenangkan gelora dijiwa. Tak mampu aku mengiyakan kata-kata yang keluar dari suamiku. Tak mampu juga aku memandang wajahnya.

"Abang nak Nor tabah dan sabar dengan anak-anak kita. Kita usaha yang terbaik untuk mereka. Sekarang ni tak perlu persoalkan kenapa perkara ni terjadi, yang penting adalah apa tindakan kita selepas ni."

Esakan kedengaran. Tak perlu lagi aku menahan sebak di dada. Kuluahkan kekusutan yang ada dengan airmata. Sayunya hati aku ketika itu tidak mampu aku gambarkan. Sekali lagi aku terpaksa akui kebenaran yang nyata. Anak ke dua didiagnos moderate autisme. Longlai rasanya jiwaku untuk menerima kenyataan ini.

Kakaknya setahun setengah yang lalu sudah disahkan mild autisme. Doa aku semoga adiknya seperti kanak-kanak tipikal yang lain. Memadailah hanya sikakak sahaja mempunyai autisme. Namun sekali lagi aku harus berhadapan dengan pahitnya sebuah kebenaran.

Mengigil seluruh badanku untuk menelan realiti kehidupan. Aku masih memandang hujan yang lebat itu. Deras membasahi bumi. Seakan mengerti kepiluan yang kuhadapi. Seakan mengerti gundah di hati yang cuba kutenangkan kembali. Seakan mengerti aku perlu kuat menyakini diri.

Aku tahu, Allah berikan anak syurga ini sebagai amanah untuk dijaga. Banyak perkara yang perlu kami pelajari, banyak hal yang perlu kami usahakan, banyak keadaan yang perlu kami tempuhi. Hati perlu cekal, jiwa perlu kental. Tak mudah untuk meredhai segala dalam sekelip mata, hanya kepercayaan pada illahi yang mengukuhkan keyakinan kami. Semoga di setiap kisah perjalanan anakanda kami, terselit pahala sebagai bekalan kami di sana.

Sampai di rumah, hujan yang bersisa perlahan membasahi tubuhku, lantas menyejukkan wajahku, seolahnya sebuah pelukan untuk memberiku kedamaian. 

Allah.

Terima kasih atas pelukan cintaMU. Semoga aku dan suami terus kuat menjaga amanah kirimanMU ini. Kurnikan jiwa yang teguh buat kami. Tinggikanlah cinta kami padaMU Ya Allah agar keimanan kami terus kukuh. Semoga amanah ni kian mendekatkan kami kepadaMU Ya Rahim.


No comments:

Post a Comment