Sunday, July 7, 2019

TERIKNYA MATAHARI

Sang mentari menyinar garang hari itu. Aku mengambil bakul pakaian yang perlu dijemur. Penyangkut baju yang berada di atas meja kucapai. Bersedia untuk digunakan. Kulindungi kepala dengan topi hijau askar yang lebarnya menutupi teriknya matahari.

Leka menjemur, teriknya matahari bertukar riak. Perlahan-lahan sang awan melebarkan diri ke serata arah. Aku mengeluh.

Ketika itu suami menjenguk dari pintu dapur. Sambil memandangnya, "Abang, tengoklah, mendung. Asal Nor jemur baju kat luar mesti mendung. Padahal tadi panas je."

Rungut aku yang tidak bersyukur. Suami memandang keliling. Dia senyum.

"Cuba Nor fikir positif. Allah sayangkan Nor, sebab itu dia bagi awan di atas sana untuk menutup matahari tu. Tak nak Nor panas."

Terdiam aku.

"Lagipun kalau kena panas, Nor kan selalu pening kepala. Allah bagi mudah untuk Nor sebab itu DIA redupkan seketika langit bagi peluang Nor sudahkan kerja menjemur tu."

Padu pula suami aku bagi tazkirah. Allah. Terkesima aku dibuatnya.

"Betul dah tu bang."

"Lagipun kalau hujan turun tak sempat nak angkat jemuran, boleh basuh balik. Ni jam (Sekarang ni) tak payah dah pergi ke sungai basuh baju. Letak je dalam mesin basuh terus cuci sampai mengering lagi. Tunggu nak jemur ke. Senang."

Aduhhh. Tepat pula tembakan kata-kata suami aku. Aku diam tak menjawab. Kerja yang tertangguh tadi aku cepat-cepat aku selesaikan.

Perlahan-lahan awan yang mendung tadi beralih pergi. Matahari kembali memancar terik. Aku senyum memandang pakaian yang sesekali terbuai ditiup angin.

Alhamdulillah, hari itu, jemuran yang ada kering dengan sempurna.


No comments:

Post a Comment