Monday, July 8, 2019

BUKU


Aku lupa bila kali pertama aku menanam minat membaca. Seingat aku mungkin ketika darjah 4 atau mungkin darjah 5. Minat membaca ini memberi kelebihan aku membuat karangan semasa darjah 6. Setiap kali guru Bahasa Malaysia memberi tugasan membuat karangan, pasti ada dua contoh karangan yang berada di tangannya. Satu karangan tercorot dan satu karangan terbaik.

Setiap kali nama dipanggil, hati berdebar-debar, jantung berdegup pantas malah mata tak lekang dari memandang guru itu. Bilalah cikgu nak panggil nama aku ni. "Ini contoh karangan yang tercorot. Saya nak awak semua tahu bahagian mana yang perlu diperbaiki dan diberi perhatian. Jangan ulangi kesilapan yang sama." Lantas beberapa kesilapan dan pembetulan dibincangkan bersama. Selesai karangan tercorot, guru tidak memanggil nama pelajar tersebut. Dia letak di atas meja.

"Ini pula adalah karangan yang terbaik. Okey Syuhada, tahniah kerana buat karangan yang bagus." Senyuman meleret. Bukan main lagi bila dipuji. Guru membaca karangan aku dan menerangkan beberapa poin yang membuatkan karangan aku menjadi pilihannya.

Syukur benar ketika itu banyak buku kanak-kanak di rumah arwah Tok Jah. Setiap petang aku akan membaca sebuah buku. Kadangkala berulang kali membaca buku yang sama. Jarang sangat ke perpustakaan sama ada perpustakaan awam mahupun sekolah. Hanya mengulang baca buku yang ada di rumah.

Kelemahan aku berkaitan buku adalah kesukaran mengingati tajuk buku. Namun begitu, aku akan tahu buku tersebut sudah dibaca melalui isinya. Ada satu buku yang diterbitkan pada tahun 2016 hampir 70% menyamai buku yang aku baca pada tahun 80-an dulu. Tajuknya hampir sama. Penulis buku 2016 menyatakan buku tersebut adalah pengalaman benar yang dialami sendiri. Buku bestseller.

Perghhh macam dejavu pula.

Aku tak pasti buku yang aku baca di tahun 80-an itu masih ada atau telah hilang, aku tak pernah mencari. Cuma bila membaca buku terbitan 2016 itu, aku memang ingat satu persatu cerita yang pernah aku baca dulu. Mujurlah 30% lagi iaitu permulaan dan pengakhiran buku tersebut berlainan. Jadinya tidak jemu sangat untuk menghabiskan buku tersebut.

Sekarang ni ketika menulis tajuk entri ini, aku menunggu ketibaan 4 buah buku seram yang aku pesan dengan penjual buku online. Sepatutnya dah sampai 2 minggu lepas namun atas kecuaian poslaju, buku tersebut telah dikembalikan pada penjual.

Geram betul! Aku agak buku-buku tersebut terlalu seram sehingga abang poslaju tak sampai hati dan hantar pada aku. Deme tu tak tahu ke aku ni peminat cerita seram? Haishhh geram lagi ni. Harap-harap minggu ni sampailah.

Zaman kolej dan universiti dulu aku minat membaca buku berunsurkan cinta. Selalu menempah buku dari penerbit Alaf 21. Awal mengenali buku tulisan Ramlee Awang Mursyid pun dari iklan tahun 1998 rasanya. Sekali membaca terus terpikat.

Bila tuan RAM menghasilkan buku seterusnya, pihak penerbit tawarkan tandatangan RAM untuk pembelian buku tersebut. Gembira bukan main bila tertera tandatangan tuan RAM pada buku XX (sebenarnya aku lupa buku yang mana). Waktu tu nama tuan RAM masih belum terkenal, tapi bukunya sangat aku minati. Banyak koleksi buku cinta dan buku tuan RAM dalam koleksi aku.

Sekarang ini buku tuan RAM masih menjadi koleksi tapi buku cinta sudah tidak mampu aku habiskan pembacaan. Mungkin faktor umurlah ni (tiba-tiba salahkan umur). Anda pula bagaimana? Buku apa yang menarik anda untuk membaca?

No comments:

Post a Comment