Saturday, July 6, 2019

MELANCONG



Waktu kecil dulu kami suka sangat dibawa abah ke mana-mana. Pergi ke bandar tak sampai setengah jam pun rasa macam lama sungguh. Ada ketika kalau dalam perjalanan ke tempat yang melalui jambatan, bukan main seronoknya kami sambil melaung "Aaaairrr aaaairrrr, aaaaairrr". Dari awal nampak air (sungai atau laut) sehingga jauh dari pandangan. Hahahaha sejenis keriangan kami adik beradik.

Tempat yang menjadi kebiasaan bagi kami pergi berkelah sama ada di sungai mahupun pantai. Ke tempat yang sama pun kami tak kisah asalkan dapat naik kereta, lihat pemandangan kiri dan kanan serta menikmati tujuan perjalanan kami. Indahnya kenangan lama.

Perjalanan yang paling jauh dalam ingatan aku adalah ke Kuala Lumpur. Waktu zaman tahun 80-an dulu, memang teruja sangat kalau sampai ke KL. Rasa seperti melancong ke luar negara. Senyuman bergayut sahaja dibibir.

Bila terjumpa gambar lama, masing-masing cuba memerah ingatan. Biasanya tak banyak sangat yang diingati memandangkan kami masih kecil waktu itu. Cumanya setiap kali melihat gambar, mesti akan ada yang bagitahu "Syuhada masa kecil ni selalu muntah kalau naik kereta. Kadang tak sampai setengah jam dah muntah. Mabuk berjalan." Hahaha.

Sungguh.

Waktu dulu abah atau ma selalu bekalkan plastik untuk aku. Selalu sangat aku duduk di tepi tingkap untuk memastikan angin luar dapat membelai-belai wajah aku. Selalu juga masuk sahaja ke dalam kereta, aku terus tidur. Siap tutup muka dengan tuala. Ma dan abah selalu risaukan aku.

Namun keadaan aku tak menghalang kami untuk menikmati perjalanan. Sampailah waktu aku nak ke UUM Sintok untuk menyambung pelajaran. Aku ingat lagi abah selitkan plastik dalam beg galas. Dia bisikkan pada aku. Risau aku muntah. Aku ingat dalam 3 kali agaknya abah naik atas bas untuk memastikan aku benar-benar selesa. Alhamdulillah perjalanan aku berjalan lancar. Tiada adegan muntah di dalam bas.

Sejak hari tu, abah dah semakin yakin aku dah sembuh dari mabuk perjalanan. Lega betul agaknya abah. Paling jauh aku melancong ke Thailand. Teringat ibu kawan aku berkata pada aku, "lihatlah wajah bulan yang ada, sejauh mana kita melangkah, sejauh mana kita berjalan, tetap bulan yang sama kita pandang. Betapa Allah itu Maha Berkuasa, Dia nak kita tahu ke mana sahaja kita di dunia, Dia tetap SATU." Ibu kawan aku itu memandang aku.

Wajah dan bibirnya menguntum senyum. Aku balas senyuman dia. Sampai sekarang kata-katanya aku ingat walaupun beberapa tahun lepas dia sudah kembali ke negeri abadi.

Kalau teringat balik kisah lama ini, aku pasti tersenyum. Terlalu cepat masa berlalu. Kenangan dan pengalaman yang sentiasa dirindui. Semoga Allah memberkati dan merahmati perjalanan hidup kita semua.


No comments:

Post a Comment